کد مطلب:150260 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:169

حسین دریچه کشف اسرار
بسم الله الرحمن الرحیم

«السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین، الذین بذلوا مهجهم دون الحسین».

امام و اصحابش عزیزانی هستند كه به ما نشان دادند در هر شرایطی و هر زمانی حركت دینی و حیات دینی بهترین راه و نجات آورترین مسیر است و در آن حال هیچ بهانه ای برای ترك كردن زندگی دینی نمی ماند، حتی اگر حیله های معاویه حاكم باشد و زشتی های یزید به صحنه بیاید.

در جلسات گذشته عرض شد كه: حكمت و فرهنگ حسینی علیه السلام حكمت و فرهنگی است كه دشمنانش را اسقاط می كند و در این فرهنگ اصلا كوتاه آمدن نسبت به فرهنگ زشت دشمن و جود ندارد، ولی قوه غضبیه هم در این فرهنگ میدان دار نیست بلكه تعادل حسینی اساس این نهضت است، چه در حادثه ی كربلا و چه در روز عاشورا و چه در كاروان اسرا و چه در دربار یزید و مقابله حضرت زینب علیهاالسلام با یزید در هیچ یك از مراحل این نهضت غضب میدان دار نیست. عمده آن است كه فرهنگ حسینی خوب شناخته شود تا شكست ناپذیری آن روشن گردد. البته شناختن این فرهنگ بسیار سخت است. اگر حضرت نوح علیه السلام چشم پیامبری دارد - كه دارد - و حقایق تاریخ را می بیند، متوجه می شویم گریه حضرت نوح علیه السلام برای امام حسین علیه السلام پیام بزرگی برای


ما دارد، و آن اینكه باید پرده های ظاهر را كنار زد تا مقام حسینی را یافت. [1] . و بنا به روایت: اگر خداوند به حضرت موسی علیه السلام می فرماید: باید نزد بنده صالحی به نام خضر علیه السلام بروی و از علومی كه ما به او داده ایم بیاموزی و حضرت موسی علیه السلام چنین می كنند و اولین چیزی كه بین این دو انسان بزرگ مراوده می شود قصه امام حسین علیه السلام است و اشك هر دو برای امام - حسین علیه السلام جاری می شود؛ این مسئله برای ما پیام دارد كه: برای درك مقام و حكمت حسینی باید در معبد اولیاء الله وارد شد تا بتوان از این حقایق درك و فهم صحیحی بدست آورد.

این روشن است كه همواره گوهرهای گرانمایه را به راحتی نمی توان به دست آورد، خضر اسراردان می خواهد تا حتی موسی را به اسرار كربلا آشنا كند. لذا در خبر داریم اولین چیزی كه بین حضرت خضر و موسی مذاكره شد، آن بود كه معلم راه یعنی خضر پیامبر، برای حضرت موسی از كربلا گفت و هر دو سخت گریستند كه؛ مقام اتصال به عالم اسرار با گریستن بر حسین علیه السلام امكان پذیر است. یعنی فهم حكمت حسینی پیر راه می خواهد و كربلا اسراری است نهفته در دل اولیا كه باید همت كرد تا از آن بی بهره نباشیم.

نمی خواهیم باب بحث را در این جا مفصل باز كنیم. شما حتما دقت كرده اید كه در روز و شب قدر و ایام الله، چه روز عرفه، و چه شب قدر، یكی از آداب عبادت، زیارت امام حسین علیه السلام است. یعنی رفتن به سوی اسرار عالم غیب به مدد روح حسینی ممكن است و حسین علیه السلام دریچه كشف اسرار الهی است. [2] .



[1] 1 و 2 خصائص الحسينيه - جعفر شوشتري ص. 218 و 217.

[2] (در اين رابطه مي توانيد به كتاب «خصائص الحسينيه» مرحوم شيخ جعفر شوشتري كه با عنوان «اشكي روان بر امير كاروان» ترجمه شده است مراجعه كنيد. ايشان روايتهاي سري كه درباره اباعبدالله گفته شده را جمع كرده اند).